وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

  • ۰
  • ۰

در بسیاری از قرارداد ها عبارتی به نام وکالت در توکیل نوشته شده است، اما آیا میدانید معنای آن چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

هر شخصی میتواند به نیابت از خود، شخص دیگری را تحت یک سری شرایط خاص، برای انجام کل یا قسمتی از یک کار معرفی کند، در واقع او را به عنوان وکیل خود برگزیند.

اما وکالت در توکیل چه ربطی به جرایم رایانه ای دارد؟!

جرایم رایانه ای به دلیل ماهیتی که دارد، فراتر از مرز شهرها و استان ها به وقوع میپیوندد. به طور مثال شخصی در شمال کشور زندگی میکند و اگر مورد اتهامی از سمت یک  فرد دیگر در جنوب کشور واقع شود، و توسط دادسرا، دادگاه ، پلیس و . به آن شهر جنوب کشور فراخوانده شود ( احضار شود) به دلیل مشکل مسافت و زمان قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. از این رو میتواند شخصی را به عنوان وکیل خود معرفی کرده تا کارهای رسیدگی در جلسات دادسرا و دادگاه و غیره را به جای وی انجام دهد. وکیل موظف است خودش شخصا اقداماتِ لازم مربوط به قرارداد نوشته شده را انجام دهد. حال ممکن است موکل با توجه به اعتمادی که به وکیل خود دارد، در قرارداد وکالت برای او حق توکیل درنظر بگیرد توکیل از لحاظ لغوی به معنای کسی را وکیل کردن است. منظور از دارا بودن حق توکیل آن است که وکیل شخصا می‌­تواند برای انجام موضوع قرارداد وکالت به فرد دیگری وکالت بدهد، در واقع فردی فرد دیگری را وکیل موکل خود کند! اگر وکیل حق توکیل داشته باشد، گفته می‌­شود که وکالت در توکیل دارد در واقع همان طوریکه شخص برای انجام برخی امور به وکیل وکالت می­‌دهد، می­‌تواند به او برای وکالت دادن به فرد دیگری هم وکالت بدهد.

معمولا وکالت در توکیل زمانی اتفاق میافتد که خود شخص به دلایل مختلف ( خارج کشور بودن یا عدم دسترسی مستقیم به وکیل یا .) امکان مراجعه حضوری در دفتر وکیل و انجام عقد وکالت را نداشته باشد، پس با مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی به شخص دیگری مثلا آقای ایکس وکالت در توکیل میدهد، سپس اقای ایکس این برگه را نزد وکیل برده و وی را به عنوان وکیل شخص اول در موضوع مورد وکالت برمیگزیند.

حق توکیل

وکالت در توکیل در دو حالت می‌­تواند اتفاق بیفتد:

گاهی فرد الف به ب وکالت می‌­دهد تا برای او وکیلی انتخاب کند. برای نمونه فرض کنید شخصی می­‌خواهد در دادگاه یا دادسرا دعوایی را مطرح کند اما وکیل متخصص و مجرب این حوزه را نمی‌­شناسد. در این موقعیت الف می­‌تواند به فردی که در این خصوص آگاهی کافی را دارد وکالت دهد تا وکیلی را برای طرح دعوا او انتخاب کند. در این حالت موکل ابتدا با وکیل اول قرارداد وکالت بسته و به او حق توکیل می‌­دهد یعنی به او اجازه می‌­دهد تا وکیلی را برای الف برگزیند. در این حالت گفته می‌شود وکیل اول وکالت در توکیل دارد یعنی وکالت دارد که به شخص دیگری وکالت دهد.

گاهی در یک قرارداد وکالت، الف به ب وکالت می‌­دهد تا امر و کاری را به جای او انجام دهد و در همین قرارداد برای اینکه انجام این کار را برای وکیل تسهیل و ساده نماید، به او وکالت می­‌دهد که او می‌­تواند برای انجام این کار به فرد دیگری وکالت دهد. برای مثال در یک قرارداد موکل به وکیل وکالت می‌­دهد تا خانه­‌ی او را بفروشد و در ذیل همین قرارداد ذکر می­‌کند که وکیل حق توکیل نیز دارد. در این صورت وکیل اولی می‌­تواند به یک شخص ثالث برای فروش خانه­‌ی الف وکالت بدهد. در این حالت هم گفته می‌­شود که وکیل اولی، حق وکالت در توکیل را دارد و می‌­تواند به‌جای اینکه خودش خانه موکل را بفروشد، به وکیل دیگری برای فروش خانه­‌ی او وکالت بدهد. اگر وکیل از حق توکیل خود استفاده کند و به شخص ثالث برای فروش خانه‌­ی الف وکالت بدهد، وکیل دوم وکیل خود او خواهد بود نه وکیل الف. به عبارت دیگر یک قرارداد وکالت میان الف و ب (به عنوان وکیل اول) بسته شده و قرارداد دیگری میان ب و شخص ثالث (به عنوان وکیل دوم) منعقد می‌­گردد.

  • ۰۰/۰۶/۳۰
  • وکیل دادگستری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی