وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

  • ۰
  • ۰

ارش البکاره

ارش البکاره چیست ؟احتمالا همان گونه که می دانید قانونگذار برای آسیب رسیدن به هر عضوی از بدن انسان، دیه ای را مشخص کرده است که شخص آسیب زننده موظف به پرداخت آن می باشد.

حال ارش البکاره دقیقا به چه معناست.ازاله ی بکارت یک دختر مشمول مقررات دیه به حساب آمده و دیه ای برای آن در نظر گرفته می شود.

حال سوالی که در این میان پیش می اید این است که آیا تفاوتی میان مهرالمثل و ارش البکاره وجود دارد؟

از آن جایی که حقوقدانان توجه چندانی به این مقوله نداشته اند نمی توان نظر قطعی و مشخصی را عنوان کرد و تنها می توان به حدسیات و گمان بسنده نمود.

نکته ای که در مورد ارش البکاره باید در نظر بگیرید این است که دیه در صورتی پرداخت می شود و فرد محکوم خواهد شد که ازاله ی بکارت با حیله و تزویر و بدون تمایل قلبی دختر بوده باشد در حالی که مهرالمثل ،مسئله ای کاملا قانونی است و با تراضی طرفین تعیین می شود.

گروه وکلای آریا دادیار با در اختیار داشتن بهترین وکیل طلاق و خانواده آماده است تا به کلیه دعاوی خانواده (از جمله مهریه، طلاق توافقی،نفقه، ارش البکاره و …) رسیدگی کند.

شکایت ارش البکاره

تصور کنید که دختری به مدت 5 سال با مردی ارتباط دوستی و علاوه بر آن ارتباط جنسی داشته است و در طول این رابطه، پرده بکارت دختر توسط مرد زائل شده است. حال در صورتی که مرد از ازدواج سر باز بزند ، زن با استناد به چندین دلیل می تواند از وی شکایت ارش البکاره کرده و دیه را طلب کند:

  1. در صورتی که بتواند اثبات نماید این ارتباط جنسی بر خلاف میل و تمایل قلبی وی بوده و با استناد بر قول ازدواج صورت گرفته است
  2. در صورتی که نتوان این مسئله را به اثبات برساند ، دعوی خواهان فاقد اعتبار به حساب خواهد آمد

مجازات ازاله بکارت

همان گونه که ذکر کردیم ، مجازات ازاله ی بکارت ، پرداخت دیه به حساب می آید که در ادامه به شکلی مفصل تر به آن می پردازیم :

مستفاده ازماده ۱۵۰ قانون دیات آنست که دیه پاره کردن عمدی پرده بکارت مهرالمثل است (دیه کامل زن مذکور در آن ماده بابت پاره کردن مثانه است) و چون از جهت میزان دیه فرقی بین عمد و غیر عمد نیست لذا بطور کلی دیه پرده بکارت چه عمدا چه من غیر عمد همان مهرالمثل می باشد.

از بین بردن پرده بکارت دختر با انگشت یا چیز دیگر در صورتیکه موجب پاره شدن مثانه و عدم امکان ضبط ادرار باشد مشمولیماده ۱۵۰ قانون دیات است و علاوه بر دیه کامل زن، مهرالمثل نیز دارد. اما اگر منتهی به پاره شدن مثانه نباشد بنا بر مستفاد از ملاک همان ماده فقط مهرالمثل به آن تعلق می گیرد و در هر دو صورت چنانچه این عمل بوسیله اجنبی و غیر مجاز انجام شده باشد طبق ماده ۲۰۸ مکرر قانون مجازات عمومی مرتکب تعزیر خواهد شد.

حداقل ارش البکاره

با توجه به موازین شرعی و قانونی ارش البکاره برابر یک مهر المثل است که در تمام موارد با نظر کارشناس تعیین می گردد. اگر میزان مهرالمثل بیش از دیه ی کامل زن باشد، بیشتر از یک دیه پرده بکارت کامل تعلق نمیگیرد و محاسبه نخواهد شد.

  • ۰۱/۰۳/۳۱
  • وکیل دادگستری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی