وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

وکیل آنلاین و مشاوره آنلاین با وکیل

وکیل آنلاین تلگرام، وکیل آنلاین چت رایگان, وکیل فوری

  • ۰
  • ۰

استرداد جهیزیه با وکیل دادگستری یکی از راههای مهم و امن برای گرفتن جهیزیه است و شما قادر هستید با وکیل دادگستری جهیزیه خود را پس بگیرید.

یکی از راههای استرداد جهیزیه گرفتن وکیل یا استفاده از سیاهه یا شهادت شهود است که براحتی می توانید از وکلای مجرب برای اینکار استفاده کنید.

مطابق با ماده ١١٠٧ ضابطه مدنی می توان اینشیوه استنباط کرد که قانونا وظیفه تأمین ابزار زندگی با زوج است. اما بهطور کلی بنا بر عرف و رسوم بین خانوادههای ایرانی، تهیه جهیزیه برای آغاز زندگی مشترک، با خانواده دختر است که در حد توان مالی خود این ابزار را تهیه کرده و به دختر خود هدیه میدهند.

در مورد تعریف جهیزیه در اصلا یک از ماده ضابطه خانواده یا ضابطه مدنی، موضوعی مطرح نشده است؛ اما به طور معمول می توان این شیوه بیان داشت.

نکته قابل توجه این است که تا اینکه اگر دختر یا خانواده او عمل به تهیه جهیزیه نکنند، به هنگام اجرا شدن صیغه پیوند، پرداخت نفقه زوجه به عهده شوهر است و اگر خانواده زوجه توانایی مالی لازم را جهت خرید جهیزیه نداشته باشند، زوج نمی‏تواند زوجه را بلاتکلیف بگذارد و تأمین آنها بهطبق ضابطه تحت عنوان نفقه با زوج خواهد بود..

مالکیت جهیزیه

با توجه به رسم و رسوم کشور ما، اکثرا استرداد جهیزیه توسط وکیل خانواده زوجه خریداری شده و توسط دختر به منزل شوهر برده می‏شود و این ابزار در زمان زندگی مشترک، مورد استفاده زوجه و شوهر و فرزندان قرار میگیرد.

محتمل است این ابزار با گذشت وقت مستهلک شده و زوجه و شوهر ابزار جدیدی خریداری کنند. در این فرم زوجه نمیتواند نسبت به ابزار جدید، ادعای مالکیت کند؛ مگر اینکه ثابت کند که با پول او، این ابزار خریداری شده است.

لذا در فرم فوت زوجه، جهیزیه از اموال وی به حساب می آید و پدرِ زوجه و زوج، هر کدام به نسبت سهمالارث خود، از آن اموال ارث می برند. نتیجه اینکه پدر زوجه حق تقاضای استرداد جهیزیه به طرفیت زوج را ندارد.

 مالکیت ابزار موجود در منزل مشترک

گاهی اوقات در به خاص مالکیت برخی ابزار موجود در منزل که در زمان زندگی مشترک خریداری میشود و تعلق آنها به زوجه یا شوهر؛ بین آنان اختلاف بهوجود میآید که مالکیت آنان با چه کسی است؟

برای تشخیص مالکیت ابزار موجود در منزل مشترک، میتوان این شیوه بیان کرد که اصولا آنچه عرفا اختصاص به زوجه یا زوج دارد، متعلق به اوست، مثل لوازم آرایش که متعلق به زنان است و مردان نمیتوانند نسبت به آن، ادعای مالکیت کنند.

اما وسایلی که مورد استفاده هر دو طرف است، جزء اموال مشترک محسوب میشوند؛ مگر اینکه ضد آن با سبب یا ناظر ثابت شود. یعنی تا اینکه اگر وسیلهای عرفاً مورد استفاده زوجه باشد، اما زوج بتواند با عرضه فاکتور، مالکیت خود را اثبات کند، در این فرم متعلق به زوج است.

اگر زوجه واقعاً مالک برخی ابزار اختصاصی زوج باشد ولی فاکتوری جهت اثبات نداشته باشد، برای اثبات ادعای خود میتواند متوسل به استشهادیه یا معارفه گواهان شود.

  • ۰۰/۰۵/۲۵
  • وکیل دادگستری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی